Miejski Zakład Komunikacji nie zwalnia tempa. Kilka dni temu informowaliśmy o rozstrzygniętym przez spółkę przetargu na dostawę sześciu autobusów elektrycznych, a MZK zakończyło już kolejny przetarg – tym razem na trzy autobusy z silnikami diesla spełniającymi restrykcyjną normę emisji zanieczyszczeń Euro 6. Pojazdy wyprodukuje niemiecka firma MAN Truck & Bus.

Miejski Zakład Komunikacji rozstrzygnął w marcu tego roku przetarg na dostawę sześciu autobusów elektrycznych. To jednak nie koniec tegorocznych przetargów. Spółka przyjęła ofertę firmy MAN Truck & Bus na zakup trzech kolejnych autobusów - MAN Lion’s City z niskopodłogowej serii autobusów miejskich z silnikiem diesla.

Do przetargu ogłoszonego przez MZK zgłosiła się jedna firma – MAN. Oferta, którą przedstawiła polska filia niemieckiego producenta opiewała na 3 686 310 zł.

Tak, jak w przypadku autobusów elektrycznych, 85 procent kwoty, którą spółka wyda na zakup MAN Lion’s City to dofinansowanie unijne w ramach projektu "Unowocześnienie transportu miejskiego Ostrowa Wielkopolskiego wraz z innymi działaniami niskoemisyjnymi na terenie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej".

MAN Lion’s City jest niskopodłogową serią autobusów miejskich, produkowaną przez niemiecką firmę od 2005 roku. Pojazd wyposażony jest w cichy system klimatyzacji i monitoring. Według zawartej w przetargu specyfikacji 12-metrowe, niskopodłogowe autobusy mają mieć minimum 75 miejsc, w tym co najmniej 24 siedzących o pełnowymiarowych fotelach pasażerskich oraz minimum 5 miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Autobus posiada funkcję tzw. przyklęku, obniżającą prawą stronę autobusu podczas wsiadania pasażerów oraz jest wyposażony w rampę do wjeżdżania wózków inwalidzkich. Wewnątrz mają zostać wydzielone miejsca dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach oraz dla podróżujących z dziecięcymi wózkami. W pojeździe zamontowane zostaną przyciski „STOP” oznaczone brajlem.

MAN Lion’s City z silnikiem diesla spełnia normę Euro 6.

- Dzięki silnikowi spełniającemu wysokie europejskie normy Euro 6 autobus jest przyjazny dla środowiska, a nowoczesne rozwiązania wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa. Silniki emitują niewielką ilość zanieczyszczeń przy jego eksploatacji – mówi Janusz Marczak, prezes MZK.

Zastosowane w autobusie segmentowe poszycie ścian bocznych znacząco skraca czas i koszt ewentualnych napraw.

Podczas jazdy będzie można doładować telefon, a także skorzystać z darmowego Wi-Fi. Pojazdy będą wyposażone w dwa wewnętrzne monitory oraz monitoring zewnętrzny.

- Coraz nowocześniejszy tabor zachęcić ma naszych mieszkańców do korzystania z miejskiej komunikacji zamiast swoich samochodów, co będzie mieć pozytywny wpływ na jakość ostrowskiego powietrza – dodaje Janusz Marczak, wiceprezes spółki.

Kolorystyka MZN-ów odpowiadać będzie barwom wykorzystanym w miejskim logo.

Zakup nowych autobusów realizowany jest w ramach projektu wartego ponad 42 miliony złotych, na który miasto pozyskało prawie 32 miliony dofinansowania.

- To największy w historii Ostrowa Wielkopolskiego projekt unijny realizowany przez miasto - mówi prezydent Beata Klimek. - To potężny projekt, który pozwoli poprawić infrastrukturę komunikacyjną, podnieść stan bezpieczeństwa oraz pozytywnie wpłynąć na jakość ostrowskiego powietrza. Na ulicach Ostrowa pojawią się kolejne ekologiczne autobusy, nowe wiaty przystankowe, kolejne stacje roweru miejskiego oraz ścieżki rowerowe.

Wspomniany projekt zakłada:

- zakup niskoemisyjnego taboru autobusowego wraz z biletomatami (6 autobusów elektrycznych, 3 autobusy diesel Euro 6, 5 biletomatów stacjonarnych, 50 biletomatów mobilnych),

- przebudowę/modernizację infrastruktury transportu publicznego (50 wiat przystankowych, 25 tablic elektronicznych),

- budowę centrum przesiadkowego zlokalizowanego pomiędzy ulicami Wojska Polskiego a Dworcową,

- budowę ścieżek rowerowych wraz z infrastrukturą (m.in. budowa ścieżki rowerowej z Ostrowa od ul. Plażowej przez Lewków do Michałkowa z Powiatem Ostrowskim),

- rozbudowę systemu roweru miejskiego (zakup i montaż 2 stacji systemu roweru miejskiego – Rynek, Centrum Przesiadkowe),

- wdrożenie systemu zarządzania i organizacji ruchu (ITS),

- modernizację oświetlenia ulicznego na terenie osiedli: Śródmieście oraz im. Jana Pawła II w Ostrowie Wielkopolskim (wymiana 1158 szt. opraw oświetleniowych i 338 słupów oświetlenia drogowego).

Całkowita wartość projektu to 42 567 954,14 zł. Dofinansowanie z pieniędzy unijnych wyniosło 31 758 931,08 zł.

Obecnie MZK w swej flocie posiada 59 autobusów. Dzięki projektowi realizowanemu w naszym mieście w ubiegłym roku o wartości 21 milionów, na który pozyskano blisko 15 milionów złotych, spółka wzbogaciła się o 4 autobusy elektryczne i trzy z silnikiem diesla spełniającymi normę Euro 6.

- To siedem nowoczesnych autobusów, które poruszają się ulicami naszego miasta. Dzięki kolejnemu projektowi i kolejnym pieniądzom unijnym, nasza flota zyska następne sześć „elektryków” i trzy diesle. Razem to aż szesnaście nowych pojazdów. Zastąpią one starsze, najbardziej wyeksploatowane autobusy. Nowe jednostki znacznie poprawią jakość posiadanego przez nas taboru – podsumowuje prezes MZK.

Diesle trafią do Ostrowa na początku przyszłego roku.

Źródło: https://umostrow.pl

Dodaj komentarz

TEMPO Finanse

Reklama